Keväisen pk-barometrin mukaan yli puolella pk-yrityksistä ei ole kasvutavoitetta. Suurempi joukko yrityksiä ennustaa investointien vähenevän kuin kasvavan. Eipä ole siis ihme, että kannattavuuden odotettiin keväällä heikkenevän edelleen. Kannattavuus ja sen parantaminen edellyttävät kasvua. Mutta mistä kasvua voisi siis hakea ja paljonko se maksaa? Tätä pohtii liian harva yritys, eivätkä rahoittajatkaan aina jaksa haastaa tässä asiassa rahoituksen hakijaa.
Teoriassa yritys voi kasvaa vain neljällä eri tavalla tai näiden yhdistelmillä:
1. Myydään nykyisille asiakkaille samoja tuotteita tai palveluja kuten tähänkin asti.
2. Myydään uusille asiakkaille nykyisiä tuotteita tai palveluja.
3. Myydään nykyisille asiakkaille uusia tuotteita tai paveluja.
4. Myydään uusille asiakkaille uusia tuotteita tai palveluja.
Vaihtoehdossa 1 on kaikkein helpoin arvioida, paljonko kasvu vaatii panostusta aineettomiin ja aineellisiin investointeihin sekä paljonko se vaatii käyttöpääomaa. Vaihtoehdoissa 2 ja 3 kasvuun vaadittavien panostusten määrä on 2-4 -kertainen vaihtoehtoon 1 verrattuna.
Vaihtoehdossa 4 tarvittavien panostusten määrä onkin sitten jo 4-8 -kertainen, jopa suurempikin. Tässä vaihtoehdossa kaikki panostuksista syntyvät kustannukset kertyvät ennen kuin uudesta myynnistä kertyy kassaan rahaa. Harkinnan arvoinen paikka on myös miettiä, kannattaako etenkin kiinteitä investointeja tehdä itse vai ostaa palveluja alihankintana.
Jos kasvua haetaan viennistä tai uusilta vientimarkkinoilta on huomioitava taas erilaisia asioita. Yleensä pidemmät maksuajat sitovat lisää käyttöpääomaa. Vientisaatavat kannattaa ja pitääkin vakuuttaa. Se maksaa, mutta hyötyyn nähden kohtuullisesti. Voi olla myös hyvä antaa asiakkaille maksuaikaa erilaisten viennin rahoitusinstrumenttien avulla.
Lisäksi on syytä pohtia myös sitä, miksi nykyiset tai uudet asiakkaat lisäisivät ostojaan juuri sinun yritykseltäsi. Kasvaako asiakkaiden oma liikevaihto vai siirtävätkö he ostojaan juuri sinun yrityksellesi? Miksi he näin tekevät? Ethän myy liian halvalla? Entä uhkaako yhdestä asiakkaasta tulla liian suuri liiketoiminnallinen riski? Olisi myös tärkeää tietää asiakas- ja tuotekohtainen kannattavuus, mutta sitäkään harva yritys pystyy laskelmilla osoittamaan.
Tarvitaan erilaisia skenaariolaskelmia siitä, miten liikevaihto ja kannattavuus voisivat kehittyä ja paljonko ne vaativat rahoitusta. Tässä me voimme auttaa.
Usein eri skenaariot johtavat siihen, että joudutaan hakemaan ulkopuolista rahoitusta: joko vieraan pääoman tai oman pääoman ehtoista, mikäli omavaraisuus uhkaa painua liian alhaiseksi. Tarvittaessa voimme ottaa myös ulkopuolisen rahoituksen hakemisen hoitaaksemme. Eli otapa vaan rohkeasti yhteyttä asiantuntijoihimme.
Kari Villikka
kari.villikka@nousucapital.fi
Kari Villikka on Nousu Capitalin Senior Advisor, joka auttaa asiakkaitamme erityisesti rahoitusstrategioiden tekemisessä, kasvurahaa hakevien yritysten analysoinnissa ja rahoituksen hakemisessa.